in

Koľko hodín denne by sme mali spať

Zdravý a primeraný spánok poskytuje dôležitý základ pre udržanie zdravého tela i psychiky. Okrem toho zdravý spánok ovplyvňuje aj náladu a pohodu človeka. Mnoho ľudí sa pýta, čo vlastne pojem “zdravý spánok” znamená.

V prvom rade môžeme povedať, že trvanie nočného odpočinku je individuálne, odlišné a závisí od mnohých faktorov. Tieto faktory sú napríklad vek, fyzická kondícia a konštrukcia alebo životné podmienky. Ten kto väčšinu dňa zaťažuje telo a psychiku, potrebuje určite viac spánku.

Spravidla je optimálna doba spánku dospelého človeka šesť až osem hodín. Keďže deti sa stále vyvíjajú a rastú, potrebujú určite viac spánku ako dospelí. Bábätká spia dokonca až 18 hodín denne. Väčšine seniorom zas stačí šesť hodinový nočný spánok.

Chorí potrebujú viac spánku
Hoci dospelí zvyčajne nepotrebujú toľko spánku ako deti, v prípade choroby potrebuje aj ich telo viac odpočinku ako zvyčajne. To platí najmä vtedy, keď je organizmus oslabený a napadnutý. Vtedy si vyžaduje dlhšiu fázu spánku, aby telo získalo svoju silu. Ak človek bežne potrebuje šesť až sedem hodín spánku, v chorobe je to asi deväť alebo viac hodín.

Dôsledky nedostatku spánku
Ak spíte menej ako šesť hodín, trpíte nedostatkom spánku a zvyčajne pociťujete následky nasledujúci deň. Typické príznaky sú predovšetkým zlá koncentrácia, zlá nálada, slabý krvný obeh, nedostatočná motivácia, malátnosť, bolesť hlavy a podobne. Tmavým kruhom pod očami a bledej pleti môžete pomôcť mejkapom, ale telu a duši nie. Experimenty dokázali, že nedostatok spánku môže viesť k depresii, halucináciám a strate zmyslu pre realitu.

Aj priveľa spánku môže škodiť
Ale nielen tí, ktorí spia príliš málo, musia počítať s negatívnymi dôsledkami. Príliš veľa spánku je takisto neefektívne, pretože keď sa dosiahne optimálny čas spánku a telo naďalej ostane v oddychovej fáze, celý systém obehového ústrojenstva sa spomaľuje a organizmus sa oslabuje. Takže je veľmi dôležité nájsť si ten správny spánkový režim.

Účinný spánok pre zdravie a pohodu
Pod pojmom účinný spánok myslíme spánok, ktorý je vysoko kvalitný z hľadiska zdravia. Telo by malo odpočívať najmenej osem hodín, aby sa celý organizmus mohol zregenerovať. Je dôležité, aby spánková fáza začala pred polnocou, pretože táto fáza je najefektívnejšia a veľmi cenná.

Čo môžete urobiť, aby ste podporili zdravý spánok

  1. Veľmi dôležité je pred spánkom dobre vyvetrať, no ešte lepšie je spať pri pootvorenom okne
  2. V spálni sa odporúčajú jemné farby
  3. Hodinu pred spaním si zapáľte vonnú lampu s levandulovým olejom. Vôňa levandule má pozitívny a upokojujúci účinok pre nervový systém
  4. Valeriánsky čaj je úžasný večerný rituál a zintenzívňuje fázy spánku

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *