in

Skoncujte s fajčením

Keď prestávate fajčiť, prvých desať dní je najnáročnejších.

Posledné cigarety boli zahodené, zapaľovač bol odložený a byt vyvetraný: nič nestojí v ceste k životu bez cigariet. No aj napriek dobrým úmyslom sa mnohí znova stávajú slabými. Prvých desať dní je to obzvlášť ťažké. Abstinenčné príznaky spôsobujú problémy mnohým ľuďom, ktorí chcú prestať fajčiť. Závislosť tela na nikotíne je taká silná, že telo si ju vehementne vyžaduje. Fajčiar nemôže myslieť na nič iné, ako na potiahnutie si z cigarety.

Okrem silnej túžby po fajčení, mnohí musia bojovať napríklad s nespavosťou, zlou náladou, nervozitou, agresivitou a zvýšenou chuťou do jedla. Niet divu, že tabak láka. Ale tí, ktorí prežili prvých desať dní, už prekonali najväčšiu prekážku. Po desiatich dňoch sa to najhoršie skončilo. Po tomto kritickom období, abstinenčné príznaky zreteľne klesajú. Môžete si byť istí, že sú značne oslabené po siedmich až desiatich dňoch a zmiznú úplne najneskôr po niekoľkých týždňoch. Takže stojí za to vydržať.

Zostaňte silní – z dobrých dôvodov
Aby ste prestali fajčiť, potrebujete predovšetkým motiváciu. Dobrou motiváciou je vedieť o výhodách odriekania si cigarety: Priemerná dĺžka života sa výrazne zvyšuje, pretože riziko respiračných, kardiovaskulárnych a rakovinových ochorení klesá. Štúdie ukazujú, že muži, ktorí fajčia viac ako 10 cigariet denne, stratia priemerne 9 rokov života, u žien je to v priemere 7 rokov.

Koniec s fajčením dáva pľúcam novú silu
Ak sa zdržíte fajčenia, výrazne sa zlepší váš čuch aj chuť. Tiež pokožka vyzerá sviežejšie, pretože sa zlepší váš krvný obeh. Nepríjemný dych, ktorý ste mali v dôsledku fajčenia tiež zmizne. Aj fyzická kondícia sa rýchlo zvyšuje. Už v prvých troch mesiacoch po skončení sa zlepší funkcia pľúc. To sa prejavuje v každodennom živote, napríklad pri chôdzi po schodoch alebo športovaní.

Zbavte sa symptómov abstinencie
Šport tiež pomáha dostať sa cez abstinenčné príznaky. Odstraňuje túžbu fajčiť, uvoľňuje telo a zásobuje ho kyslíkom. Cvičenie je skvelý spôsob, ako si vytvoriť nové rutiny a znížiť chuť na cigaretu. A keďže mnohí majú vo fáze odvykania zvýšenú chuť na sladké, fyzická aktivita tiež zabraňuje priberaniu, ktoré je často spájané aj so skončením fajčenia.

Nikdy neprestávajte fajčiť v pondelok
Je tiež dôležité, aby ste si na začiatok zvolili čas, ktorý je čo najviac bez stresu. Pre mnohých je začiatok roka ideálny štart, ale potom je zvyčajne veľmi hektický. Lepšie je počkať, kým sa tlak zníži alebo budete mať niekoľko dní voľna. Pokojný víkend je vhodnejší ako turbulentný pondelok.

Núdzová stratégia pri túžbe po cigarete
Najväčšou výzvou je správne riešiť akútnu túžbu: Niekto vás ponúkne a ruka už smeruje k cigarete? Zastavte sa a niekoľkokrát sa zhlboka nadýchnite a vydýchnite. Dôležité je rýchlo zmeniť situáciu a zo začiatku sa vyhýbať fajčiarom. Vyhýbajte sa aj obľúbenému baru v prvých týždňoch. Najmä v počiatočnej fáze odvykania, by ste sa mali vyhýbať miestam, kde sa fajčí.

Každý, kto už má za sebou niekoľko neúspešných pokusov, by mal požiadať lekára o radu. Existujú rôzne prípravky a metódy, ktoré odvykanie dokážu uľahčiť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *