in

Zbavte sa strachu zo šoférovania

Už len pri pomyslení, že si sadáte za volant vás zalieva studený pot alebo máte hrču v hrdle zo strachu, keď potrebujete zmeniť jazdné pruhy? Nemusí to tak byť!

Získanie vodičského preukazu nám dáva veľkú slobodu a mobilitu. Ak ste však dlho nešoférovali alebo ste zažili nehodu, tak už samotná myšlienka riadiť auto vo vás môže vyvolať negatívne emócie. Ak máte za sebou zlú skúsenosť a neodvážite sa sadnúť si za volant, mali by ste s tým niečo urobiť.

Spýtajte sa samých seba z čoho máte strach.
Najskôr by ste mali venovať čas tomu, aby ste sa pozorne sledovali a zodpovedali si otázku z čoho presne máte strach. Obávate sa iba určitých situácií, ako je napríklad jazda po diaľnici alebo z predchádzania iného vozidla? Ste poznačení nehodou a bojíte sa inej kolízie? Alebo sa bojíte hektickej premávky v meste? Okrem toho by ste mali zistiť, či vaša panika sa rozširuje aj do iných oblastí života a je tak silná, že vo všeobecnosti vás obmedzuje vo vašom každodennom živote. Poznanie odpovedí na všetky tieto otázky (napríklad konzultáciou s iným skúseným vodičom alebo psychoterapeutom) vám pomôže na ceste k prekonaniu vášho strachu z jazdy.

Nič neuponáhľajte.
Musíte sa naučiť vysporiadať sa so svojim strachom a postaviť sa mu tvárou v tvár, nebude to však fungovať rýchlo a okamžite. Nedávajte si hneď tie najťažšie ciele (napríklad jazdu na diaľnici), ale zostaňte realistickí a posúvajte sa napred krok za krokom.

Obnovte si svoje vodičské schopnosti.
Ak ste dlho nesedeli za volantom, stratili si ste rutinu, pokiaľ ide o správanie sa na ceste a štýl jazdy. Preto by ste si mali v autoškole zaplatiť zopár kondičných jázd a potrénovať základné techniky, ako je brzdenie, radenie alebo pohýnanie sa. To vám dá väčšiu kontrolu nad vozidlom a tým aj väčšiu dôveru vo vaše zručnosti. Po výcviku by ste sa mali snažiť integrovať jazdu do vášho každodenného života a po čase sa pre vás šoférovanie stane samozrejmosťou.

Všeobecné rady, na ktoré by ste nemali zabudnúť.

Len ak ste uvoľnení, môžete skutočne pracovať na svojom strachu z jazdy. Ak máte iné problémy alebo ste vystresovaní, znižujete tým svoje tréningové úspechy.

Nebuďte pod tlakom: Najskôr choďte na cesty, ktoré poznáte a dajte si dostatok času na nájdenie parkovacieho miesta.

Asi najdôležitejšie je, aby ste považovali jazdu za niečo úžasné a oslobodzujúce. Neberte ju ako súpera, ale zaobchádzajte s ňou aj tak s rešpektom – na tejto úrovni môžete ľahko nájsť cestu k bezpečnému a zodpovednému šoférovaniu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *